7. august 2023

Henrik Vigh diskuterer udviklingen af brugen af kokain i Danmark på P3

Knapper i studie

Centerleder hos CGC, Henrik Vigh, deltog i juli i radioprogrammet SommerMorgen på P3. Programmet satte fokus på det stigende kokainforbrug i Danmark, dokumenteret af EMCDDA (Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug) i en rapport fra marts, baseret på spildevandsprøver fra Københavns Rensesanlæg, Lynetten.

I udsendelsen beskriver Vigh den udvikling som kokain i Danmark har gennemgået i løbet af de seneste årtier, og forklarer, at på trods af at langt størstedelen af danskere ikke bruger kokain, har lavere priser, højere kvalitet og tilgængeligheden af såkaldte ”hvide bude”, som leverer illegale stoffer til døren, ført til hvad der kan betegnes som en ”demokratisering” af stoffet. Derudover opfordrer Vigh til vidensbaserede forebyggende indsatser, samt mere offentlig oplysning på området.

Københavns Universitets Kriminologiske Observatorium følger løbende med i stofsituationen i Danmark, og deler relevant data på området på vores hjemmeside. Find observatoriets opdateringer her.