28. august 2023

Humphrey A. Agyekum udgiver artikel om politiseringen af det ghanesiske militær gennem klientelistiske udvekslinger

Militærstøvler

CGC-forsker, Humphrey Asamoah Agyekum, has for nyligt udgivet en artikel med titlen ““We Are not into Politics, but Politics Is into Us”: The Politicization of the Ghana Armed Forces Through Patronage Exchanges between Political Elites and Military Leaders.

Baseret på feltarbejde med det ghaniske militær udlægger artiklen, hvordan Ghanas politiske klasse søger at mindske de væbnede styrkers samfundsmæssige og politiske indflydelse gennem klientelistiske udvekslinger, for at opnå en grad af kontrol over institutionen. Agyekum udforsker de strategier, som forskellige ghanesiske regeringer har benyttet sig af for at mindske militærets vigtige position, og analyserer, hvordan denne politisering af militæret påvirker de interne dynamikker i kasernerne.

Få adgang til artiklen her.