24. april 2024

Humphrey Asamoah Agyekum præsenterer sin forskning om migration og illegal minedrift på The Zolberg Institute i New York

Jord brugt til minedrift set oppefra

CGC-forsker Humphrey Asamoah Agyekum har tidligere på måneden præsenteret sin forskning om migrationsmønstre og strategier der understøtter illegal minedrift i Ghana på The Zolberg Institute ved The New School, New York, USA.

Agyekums foredrag fokuserede på, hvordan nord-syd-migrationsdynamikker relateret til traditionel minedrift eller galamsey (i ghanesisk sprogbrug afledt af gather and sell), i det postkoloniale Ghana følger mønstre, der blev etableret under koloniale arbejdsøkonomier. Dette har resulteret i en overvægt af nordboere der arbejder med ulovlig minedrift.

Agyekum hævder, at mens migration tidligere var et resultat af rekruttering eller tvang, varierer årsagerne bag nutidens bevægelse af arbejdskraft, og spænder fra alt fra kapitalakkumulering til forretninger til finansiering af skolepenge. Nutidige illegale minearbejdere baserer deres migration på information delt i familienetværk og rygter fra tidligere minekolleger eller venner om f.eks. arbejds- eller boligforhold.

Agyekum præsenterede også for nylig sin forskning om illegal guldminedrift, og hvordan dette påvirker den grønne omstilling på FAU Traveling Seminar Series med titlen "New Currents in Global Development Research".

Læs mere om Zolberg Institute on Migration and Mobility og FAU Travelling Seminar Series.