23. oktober 2018

CGC på Folkemødet

Sammen med rigspolitichefen, Jens Henrik Højberg og formand for Folketingets retsudvalg MF, Peter Skaarup (DF), diskuterede Henrik Vigh og David Sausdal problematikker relateret til en stigning i transnational narkotikahandel, som Danmark står overfor:

International narkokriminalitet -hvad stiller vi op?

Den grænseoverskridende kriminalitet buldrer frem. Og Danmark går ikke fri, når narkokriminaliteten trækker tråde på tværs af lande og kontinenter. På den ene side udgør vi et knudepunkt for den videre trafik af stoffer ind i Nordeuropa. På den anden side er vi et aftagerland, med et stigende forbrug af hårde stoffer blandt unge. Stigningen er ikke overraskende.

De øgede globale handel har medført en tilsvarende vækst i illegale flows af narkotika som for eksempel kokain; et stof der krydser tre kontinenter og forbinder en vifte af militante og kriminelle bevægelser på sin vej til Danmark. Men Danmark alene kan ikke stoppe de kriminelle flows og netværk. Så hvad kan dansk politi stille op? Og hvilken rolle kan dansk politi og forsvar spille i bekæmpelsen af en sådan trafik. Grænsebomme batter ikke og EU-forbeholdene sætter grænser for det regionale samarbejdet?

Forskere fra Københavns Universitets Center for Grænseoverskridende Kriminalitet fortæller, hvad vi er oppe imod og debatterer

Deltagere

Henrik Erdman Vigh, professor i antropologi, Københavns Universitet