14. december 2016

Millioner til drømmeprojekter

Det Europæiske Forskningsråd har netop uddelt prestigefyldte forskningsbevillinger til forskere fra hele verden. Syv topforskere i Danmark er blandt modtagerne. De vil hver modtage cirka 15 millioner kroner til at forfølge deres egne forskningsidéer.

Bevillingerne fra Det Europæiske Forskningsråd er de prestigefyldte Consolidator Grants. Bevillingerne gives til erfarne topforskere til at gennemføre 5-årige forskningsprojekter.

Syv af de i alt 314 bevillinger er blevet tildelt forskere på danske universiteter. Seks af forskerne er ansat på Københavns Universitet og én fra fra Copenhagen Business School. Pengene giver forskerne mulighed for gennemføre deres drømmeprojekter inden for blandt andet organiseret kriminalitet, pattedyrgenetik, finansielle markeder, mm.

Professor Henrik Erdmann Vigh fra Institut for Antropologi på Københavns Universitet er en af modtagerne.

Læs pressemeddelelsen på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.