7. august 2023

Pablo Selaya har undersøgt forholdet mellem frihandelsaftalen, NAFTA, og stof-relateret vold i Mexico

Mexicanske dødningehoveder fra De Dødes Dag

CGC-forsker, Pablo Selaya, har sammen med PhD-studerende fra Kölns Universitet, Eduardo Hidalgo, og professor i økonomisk historie fra Kölns Universitet, Erik Hornung, lavet en undersøgelse der for nyligt blev udgivet i Advance Magazine fra CAGE-University of Warwick.

Artiklen beskriver at områder langs mexicanske smuglerruter oplevede en disproportional stigning i omfanget af vold efter implementeringen af handelsaftalen, the North American Free Trade Agreement (NAFTA), som blev introduceret i 1994. Selaya, Hidalgo og Hornungs undersøgelse indikerer at de løsere handelsbetingelser ultimativt gjorde smuglerruter mindre risikofyldte, og demonstrerer sammenhængen mellem denne udvikling og den øgede andel af drab langs mexicanske smuglerruter.

Læs mere i Advantage Magazine.